Algemene Reisvoorwaarden
ALGEMENE REISVOORWAARDEN.
Noordeuropareizen is een handelsnaam van Scan Britain.
Alle reizen vallen onder de Scan Britain-Reizigers voorwaarden.
ScanBritain-Reizigersvoorwaarden
Inleiding:
De ScanBritain-reizigersvoorwaarden gelden voor alle reizen die u
vanaf 1 juli 2018 bij ScanBritain boekt en zijn aangepast aan de
nieuwe Wet op de Pakketreisovereenkomst. Deze voorwaarden zijn in overleg
met de Consumentenbond, in het kader van de SER-coördinatiegroep
zelfregulering, tot stand gekomen. Op de reserveringsbevestiging staat welk
onderdeel van de voorwaarden op uw reis van toepassing is: de
ScanBritain-Reisvoorwaarden of de ScanBritain-Boekingsvoorwaarden.
Aanvullend op de Scan Britain-Boekingsvoorwaarden gelden mogelijk ook de
ScanBritain Gekoppeld Reisarrangement voorwaarden. Als niet duidelijk is
vermeld welke voorwaarden van toepassing zijn dan gelden de
ScanBritain-Reisvoorwaarden.
Waarom nieuwe voorwaarden?
De Nederlandse wet is sinds 1 januari 2018 aangepast aan nieuwe Europese
regels die de positie van de reiziger beter moeten beschermen dan voorheen.
De nieuwe wet geldt vanaf 1 juli 2018. De nieuwe regels gelden voor alle
reizen die u vanaf deze datum boekt. We beginnen met de
ScanBritain-Reisvoorwaarden voor pakketreizen (§ 1), daarna de voorwaarden
die gelden als u een gekoppeld reisarrangement (ScanBritain GRA-voorwaarden)
boekt (§ 2) en vervolgens de ScanBritain Boekingsvoorwaarden voor
enkelvoudige reisdiensten (§ 3). De voorwaarden die gelden bij een gekoppeld
reisarrangement (GRA) zijn nieuw. Dit is een door de Europese wetgever
bedachte nieuwe regeling om u als reiziger als u geen pakketreis boekt, toch
iets meer bescherming te geven als u wel meerdere reisdiensten bij
verschillende handelaren boekt. Omdat er veel nieuwe begrippen zijn gekomen
geven we (in § 4) ook een uitleg van de soms moeilijk leesbare wettelijke
bepalingen. Bij een verschil in de uitleg of de interpretatie van deze
voorwaarden en de wet gaat de wet altijd voor.
Aanvullende voorwaarden
ScanBritain ( kan zowel de reisorganisator als de doorverkoper zijn) kan op
bepaalde terreinen aanvullende eigen voorwaarden hanteren. Deze aanvullende
voorwaarden moeten schriftelijk (of elektronisch) worden vastgelegd voordat
de (reis)overeenkomst tot stand komt. Deze aanvullingen kunnen geen afbreuk
doen aan de rechten die u op grond van de wet of de ScanBritain
Reizigersvoorwaarden hebt.
§ 1 ScanBritain-Reisvoorwaarden voor
pakketreizen
Geldig voor boekingen vanaf 1 juli 2018
Inhoudsopgave
Artikel 1. Inleiding
Artikel 2. Informatie van ScanBritain
Artikel 3. Uw informatie
Artikel 4. Bevestiging/Herroeping door ScanBritain
Artikel 5. Wijzigingen door ScanBritain
Artikel 6. Hulp en Bijstand
Artikel 7. Uitvoering van de overeenkomst en aansprakelijkheid organisator
Artikel 8. Uw rechten
Artikel 9. Als u wilt opzeggen
Artikel 10. Betaling
Artikel 11. Uw verdere verplichtingen
Artikel 12. Klachten
Artikel 13. Geschillen
Artikel 1 Inleiding
1.1. Deze reisvoorwaarden zijn van toepassing op pakket
reisovereenkomsten die ScanBritain met u als reiziger sluit.
1.2. ScanBritain kan deze reisvoorwaarden ook van toepassing verklaren op
enkelvoudige reisdiensten, zoals accommodatie; autoverhuur; pendelreizen per
bus. ScanBritain vermeldt dit dan expliciet in de aanbieding.
1.3. Als reiziger hebt u het recht om binnen 24 uur na de totstandkoming
van de reisovereenkomst deze zonder opgave van redenen kosteloos te
annuleren, tenzij ScanBritain dit recht in de aanbieding en de bevestiging
heeft uitgesloten door het gebruik van de term: definitieve boeking. Onder
reiziger wordt in dit verband uitsluitend de hoofdboeker/aanmelder verstaan.
U hebt geen herroepingsrecht als u de pakketreisovereenkomst binnen 8
weken voor vertrek sluit, en ook niet bij zogenoemde ‘cruise reizen’.
1.4. Werkdagen: maandag tot en met vrijdag van 10:00 uur tot 16:00 uur,
uitgezonderd in Nederland erkende feestdagen,
Artikel 2 Informatie van ScanBritain
2.1. ScanBritain heeft u voorafgaand aan het sluiten van
deze overeenkomst de wettelijk voorgeschreven standaardinformatie, alsmede
de voornaamste kenmerken van de reisdiensten verstrekt middels een link naar
de voorwaarden.
2.2. ScanBritain of organisator van de reis kan aan het sluiten van de
pakketreisovereenkomst de voorwaarde verbinden dat u een reisverzekering
sluit en kan u ook vragen om aan te tonen dat u dit hebt gedaan.
2.3. ScanBritain draagt geen verantwoordelijkheid voor algemene informatie
in foto’s, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers, als
die door derden zijn opgesteld of uitgegeven.
2.4. Staat het aanbod van ScanBritain online, dan maken de hierin vermelde
gegevens deel
uit van de overeenkomst, tenzij anders in het aanbod is vermeld. Het
online-aanbod van ScanBritain kan snel wijzigen. Als u later wilt kunnen
aantonen wat het aanbod precies inhield maak dan bij boeking een print van
het scherm (print screen) waarop het aanbod van ScanBritain staat.
2.5. U blijft zelf, onverminderd het hiervoor vermelde, verantwoordelijk om
bij de betrokken autoriteiten aanvullende informatie in te winnen over
paspoorten en visaverplichtingen en u moet ook tijdig voor vertrek nagaan of
de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.
2.6. Bij vliegvervoer maakt de handelaar de identiteit van de uitvoerende
luchtvaartmaatschappij, zodra deze bij ScanBritain bekend is, aan u bekend.
De definitieve vertrek- en aankomsttijden van vervoersonderdelen van de reis
staan uiterlijk vermeld in de reisbescheiden.
Artikel 3 Door u te verstrekken informatie
3.1. U verstrekt tijdig voor het sluiten van de overeenkomst alle
gegevens over uzelf en de door u aangemelde reizigers die van belang kunnen
zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst. Daaronder vallen
in ieder geval uw mobiele telefoonnummer(s) en u e-mailadres(sen).
3.2. U vermeldt de bijzonderheden over uw eigen
lichamelijke en geestelijke toestand, en die over de door u aangemelde groep
reizigers, die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis.
3.3. Als u in uw informatieplicht tekortschiet kan dit tot gevolg hebben dat
ScanBritain of iemand namens hem u en uw eventuele
medereiziger(s) van (verdere) deelname aan de reis uitsluit. In dat geval
brengt ScanBritain alle hiermee gemoeide kosten aan u in rekening.
3.4. U kunt zowel om medische als om andere redenen ScanBritain verzoeken om
het reisaanbod te wijzigen. Als hieraan kosten zijn verbonden, maakt
ScanBritain die aan u bekend. ScanBritain is niet verplicht om aan een
dergelijk verzoek gehoor te geven. Doet hij dat wel, dan ben u verplicht de
aan de wijziging verbonden kosten te vergoeden.
Artikel 4 Bevestiging/Herroeping door ScanBritain
4.1. Als u het aanbod van ScanBritain aanvaardt,
inclusief de van toepassing verklaarde voorwaarden en de ontvangst
van de wettelijk voorgeschreven informatie, komt de overeenkomst tot stand.
Bij of onverwijld na totstandkoming van de overeenkomst ontvang je een
bevestiging en/of een factuur.
4.2. Bij telefonisch gesloten pakketreisovereenkomsten bent u pas aan de
overeenkomst gebonden nadat ScanBritain de reis heeft bevestigd. Deze
bevestiging vindt bij voorkeur schriftelijk (waaronder per e-mail) plaats.
Doet u een (aan)betaling dan geldt die in ieder geval als bewijs dat u het
aanbod van ScanBritain hebt geaccepteerd.
4.3. ScanBritain of andere organisator kan de reisovereenkomst binnen de in
de aanbieding vermelde termijn opzeggen als het aantal aanmeldingen kleiner
is dan het voorafgaand aan de boeking kenbaar gemaakte vereiste
minimumaantal deelnemers. ScanBritain stelt u hiervan uiterlijk in kennis:
• 20 dagen voor vertrek bij reizen van meer dan
zes (6) dagen; • 7 dagen voor vertrek
bij reizen van twee (2) tot zes (6) dagen; •
48 uur voor vertrek bij reizen van minder dan twee (2) dagen.
Heb u al (aan-)betalingen gedaan, dan betaalt ScanBritain terug
binnen de termijn van art. 4.5.
4.4. Het aanbod van ScanBritain is vrijblijvend en kan zo nodig het aanbod,
ook nog na uw aanvaarding van het aanbod en eventuele bevestiging daarvan
door hem, herroepen. ScanBritain moet de herroeping zo spoedig mogelijk doen,
maar in ieder geval binnen 24 uur (reizen binnen Europa en de Middellandse
Zeelanden), respectievelijk binnen 48 uur (reizen naar overige bestemmingen)
na de dag van aanvaarding onder opgaaf van redenen. Als u het aanbod in het
weekend aanvaardt, vangt de termijn voor herroeping door ScanBritain aan op
zondagavond middernacht, tenzij deze gevolgd wordt door een algemeen
erkende feestdag in welk geval de termijn aanvangt om middernacht van
de laatste feestdag.
4.5. In alle gevallen dat u recht hebt op terugbetaling van reeds door u
verrichte betalingen, doet ScanBritain dat onverwijld, maar in ieder geval
binnen 14 dagen nadat het recht op terugbetaling is ontstaan.
4.6. Kennelijke fouten en/of vergissingen binden de reisorganisator niet.
Dit soort fouten en vergissingen zijn – vanuit het perspectief van de
gemiddelde reiziger – op het eerste gezicht als zodanig kenbaar of zouden
dat moeten zijn.
Artikel 5 Wijzigingen door ScanBritain of organisator
5.1. ScanBritain heeft het recht om de reisovereenkomst te
wijzigen als het gaat om onbeduidende wijzigingen en als hij u op een
duidelijke, begrijpelijke en in het oog springende manier tijdig hiervan in
kennis heeft gesteld. U kunt deze wijziging niet afwijzen.
5.2. Als ScanBritain zich genoodzaakt ziet om voor aanvang van de reis deze
op een ingrijpend punt te wijzigen, stelt hij u daarvan op een duidelijke en
begrijpelijke wijze in kennis en vraagt u of u de voorgestelde wijzigingen
wilt aanvaarden of de reisovereenkomst kosteloos wilt annuleren. Houden de
wijzigingen in dat de kwaliteit of de kosten van de pakketreis vermindert
dan doet ScanBritain gelijktijdig een passend voorstel tot verlaging van de
reissom. Onder ingrijpende wijzigingen worden verstaan wijzigingen in de
voornaamste kenmerken van de reisdiensten als bedoeld in artikel 2.1.
5.3. Bij reizen die 14 dagen of later beginnen na kennisgeving van de
wijziging als in het vorige lid bedoeld, deelt u ScanBritain niet
later dan na 48 uur na ontvangst van de kennisgeving mee wat u hebt besloten.
Voor reizen die beginnen binnen 14 dagen na kennisgeving geldt dat u
ScanBritain onverwijld en in ieder geval binnen 24 uur uw besluit mee deelt.
Als u niet binnen de gestelde termijn uw besluit meedeelt, geldt dat u de
wijzigingen hebt geaccepteerd.
5.4. ScanBritain heeft tot 20 dagen voor vertrek het recht om de prijs van
de reis te verhogen met maximaal 8, maar alleen als die is toe te schrijven
aan:
•
• verhoging van de kostprijs van brandstof of;
• verhoging van de kostprijs van andere energiebronnen
of;
• verhoging van belastingen of;
• verhoging van vergoedingen over de in de in de
overeenkomst begrepen reisdiensten, geheven door niet direct bij de
uitvoering betrokken derden met inbegrip van toeristenbelastingen,
landingsrechten en vertrek-of aankomstbelasting in havens en/of op
vliegvelden.
ScanBritain kan in zijn aanvullende voorwaarden opnemen dat zij zich dit
recht op prijs verhoging ook voorbehoudt bij verhoging van wisselkoersen die
voor de pakketreis van belang zijn. U hebt recht op prijsverlaging onder
aftrek van de werkelijk gemaakte administratiekosten als om dezelfde redenen
de kosten zoals in dit artikel omschreven dalen.
5.5. Als ScanBritain binnen de grenzen van artikel 5.4 de reissom met meer
dan 8% verhoogt, heb u het recht deze verhoging af te wijzen en heb u het
recht om de reisovereenkomst kosteloos op te zeggen. Artikel 5.2 en 5.3 zijn
dan ook van toepassing.
5.6. In afwijking van artikel 5.4 wijzigt ScanBritain de reissom niet meer
vanaf de datum waarop de volledige reissom betaald moet zijn volgens de
voorwaarden van ScanBritain en u de reissom ook daadwerkelijk betaald hebt.
5.7. Als u de wijzigingen niet aanvaardt en ScanBritain kan u geen
alternatieve reis aanbieden of als u deze niet aanvaardt, betaalt
ScanBritain alle door u betaalde bedragen onverwijld en in ieder geval
binnen 14 dagen na beëindiging terug. Aanvaard u het aangeboden alternatief
wel, dan heb u in voorkomend geval recht op een passende prijsverlaging.
Artikel 6 Hulp en bijstand
6.1. ScanBritain biedt hulp en bijstand als u in moeilijkheden
verkeert. Dat geldt ook voor onvermijdbare en buitengewone omstandigheden
waardoor de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die u op
grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag hebben. Deze
bijstand bestaat uit adequate informatie over medische diensten,
plaatselijke autoriteiten, consulaire bijstand en ondersteuning bij het
gebruik van communicatie en het vinden van alternatieven. De partij die
verantwoordelijk is voor de omstandigheden die aanleiding gaven tot deze
hulp en bijstand draagt de kosten hiervan.
6.2. Zijn deze moeilijkheden het gevolg van opzet of nalatigheid van uw kant,
dan komen ook de kosten van ScanBritain zelf voor uw rekening. Deze kosten
zullen niet hoger zijn dan de werkelijk door ScanBritain en de eventueel
door hem ingeschakelde derden gemaakte kosten.
6.3. Verloopt de reis niet overeenkomstig de verwachtingen die u op grond
van de overeenkomst redelijkerwijs mag hebben, door omstandigheden die noch
aan u, noch aan de reisorganisator zijn toe te rekenen, dan draagt ieder
zijn eigen schade. Voor ScanBritain bestaat deze
bijvoorbeeld uit de extra inzet van menskracht en voor u bijvoorbeeld uit
extra verblijf- en repatriërings kosten.
6.4. Maakt vervoer deel uit van de reis en kan door overmacht niet voor u
terugkeer op de afgesproken datum worden gezorgd, dan heb
u recht op maximaal drie (3) gratis overnachtingen in een, als dat mogelijk
is, gelijkwaardige accommodatie. Deze beperking tot 3 nachten geldt niet
voor mindervaliden en hun begeleiders, zwangere vrouwen, alleenreizende
minderjarigen en personen die specifieke medische bijstand behoeven, onder
voorwaarde dat zij ScanBritain minimaal 48 uur voor aanvang van de reis over
deze bijzondere omstandigheden hebben geïnformeerd.
Artikel 7 Uitvoering van de overeenkomst en
aansprakelijkheid organisator
7.1. ScanBritain zorgt voor de uitvoering van de reisovereenkomst
overeenkomstig de verwachtingen die u redelijkerwijs mag hebben op grond van
de overeenkomst. Als een bepaald onderdeel niet overeenkomstig de afspraken
kan worden uitgevoerd en u ScanBritain daarvan onverwijld op de hoogte hebt
gesteld, zorgt ScanBritain er alsnog voor dat de overeenkomst overeenkomstig
de afspraken wordt uitgevoerd. Dit tenzij dat onmogelijk is of met zulke
hoge kosten gepaard gaat dat u dit in redelijkheid niet
van ScanBritain kan verlangen.
7.2. Als een aanzienlijk deel van de diensten niet kan worden nagekomen,
zorgt ScanBritain voor geschikte alternatieven van minimaal gelijkwaardige
kwaliteit zonder dat hij hiervoor kosten in rekening brengt. Tijdens de
periode dat de reisovereenkomst niet uitgevoerd wordt overeenkomstig hetgeen
u op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag verwachten, en ook als de
geboden alternatieven van mindere kwaliteit zijn, biedt ScanBritain een
passende prijsverlaging aan.
7.3. U hebt het recht om de voorgestelde alternatieven af te wijzen als deze
niet vergelijkbaar zijn met wat in de reisovereenkomst is afgesproken. Als
het aangeboden alternatief van mindere kwaliteit is, kun u het alternatief
afwijzen als de aangeboden prijs verlaging ontoereikend is.
7.4. Bij de beoordeling van het aangeboden alternatief en/of de geboden
prijsvermindering wordt rekening gehouden met objectieve maatstaven die uit
het alternatieve aanbod blijken. Daaronder vallen de volgende omstandigheden:
• De situering van de accommodatie in de plaats van
bestemming;
• De aard en klasse van de accommodatie;
• De faciliteiten die de accommodatie verder biedt.
Bij deze beoordeling zal ook rekening worden gehouden met:
• De samenstelling van het reisgezelschap;
• De aan ScanBritain bekende en door hem bevestigde
eigenschappen van de reiziger(s), waaronder de door deze gemelde en door
ScanBritain geaccepteerde en vastgelegde persoonlijke omstandigheden.
7.5. U mag een tekortkoming zelf verhelpen en hebt recht
op terugbetaling van de in dit verband gedane noodzakelijke uitgaven, als:
a. U ScanBritain er tijdig op hebt gewezen dat de reis
niet overeenkomstig de verwachtingen die u redelijkerwijs mag hebben wordt
uitgevoerd en ScanBritain deze tekortkoming niet binnen een door u gestelde
redelijke termijn verhelpt, of als ScanBritain te kennen geeft
dat hij de tekortkoming niet kan verhelpen;
b. De tekortkoming onmiddellijk moet worden verholpen.
7.6. Als de tekortkoming aanzienlijke gevolgen heeft voor
de uitvoering van de reis en ScanBritain deze niet binnen een redelijke
termijn heeft verholpen, kun u de overeenkomst kosteloos opzeggen. U hebt in
voorkomend geval recht op een schadevergoeding en/of prijsvermindering. Dit
onverminderd u recht op, als vervoer in de reis is inbegrepen, kosteloze
repatriëring met gelijkwaardig vervoer.
7.7. De aansprakelijkheid van ScanBritain voor schade die
u lijdt is beperkt tot driemaal de reissom, tenzij sprake is van opzettelijk,
of nalatig handelen van ScanBritain. ScanBritain kan zijn aansprakelijkheid
niet uitsluiten of beperken voor schade die bestaat uit persoonlijk letsel
van de reiziger.
7.8. ScanBritain is niet aansprakelijk voor de
tekortkoming van een verplichting als die is toe te rekenen aan u zelf, een
gevolg is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden of toe te rekenen
is aan een derde die niet door ScanBritain is ingeschakeld bij de uitvoering
van de reisdiensten.
7.9. Als op een, in de reisovereenkomst, begrepen dienst
een verdrag of een Verordening van de EU van toepassing is, kan ScanBritain
zich beroepen op een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid die dat
verdrag of Verordening aan een dienstverlener als zodanig toekent of
toestaat. Bij cumulatie van schadevergoeding of prijsverlaging als in dit
artikel bedoeld, mag ScanBritain de vergoedingen met elkaar verrekenen.
Artikel 8 Uw rechten
8.1. Indeplaatsstelling
8.1.1. U kunt ScanBritain verzoeken om u door een ander te laten vervangen.
Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
• De ander voldoet aan alle voor de overeenkomst geldende
voorwaarden; en
• U dient het verzoek uiterlijk 7 kalenderdagen vóór
vertrek op een door ScanBritain vooraf meegedeelde wijze in, dan wel zo
tijdig dat ScanBritain benodigde handelingen en formaliteiten nog kan
uitvoeren; en
• De voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken
dienstverleners verzetten zich niet tegen deze indeplaatsstelling.
8.1.2. De aanmelder, u en degene die u vervangt zijn hoofdelijk
aansprakelijk tegenover ScanBritain voor de betaling van het nog
verschuldigde gedeelte van de reissom, de wijzigingskosten, toeslagen en
andere kosten als gevolg van de vervanging.
8.1.3 Op uw verzoek maakt ScanBritain deze kosten inzichtelijk
en hij voorziet u als u daarom vraagt van stukken waaruit deze kosten
blijken.
8.2. Reisbescheiden
8.2.1. ScanBritain geeft in de bevestiging aan op welk tijdstip en op welke
manier hij de reisbescheiden aan u ter beschikking stelt.
8.2.2. Als u op het door ScanBritain meegedeelde tijdstip, maar uiterlijk 5
werkdagen voor vertrek, nog geen reisbescheiden ontvangen hebt, meld u dit
onverwijld aan ScanBritain of de doorverkoper.
8.3 Garantie bij financieel onvermogen
8.3.1 Als ScanBritain wegens financieel onvermogen niet
meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, zal zorggedragen worden voor de
uitvoering van een reis door een ander, of voor terugbetaling van de reissom,
of als de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.
8.3.2. Als de pakketreis personenvervoer omvat, voorziet deze garantie ook
in uw repatriëring. De garantie dekt in ieder geval de redelijkerwijs
voorzienbare kosten, waaronder de financiering van verblijf in afwachting
van eventuele repatriëring en de
reeds geheel of gedeeltelijk (vooruit) betaalde reissom, overeenkomstig
de garantievoorwaarden van het desbetreffende garantiefonds.
8.3.3. ScanBritain voorziet in deze garantie door zich aan te sluiten bij
SGR. ScanBritain maakt voor het sluiten van de reisovereenkomst bekend op
welke manier en onder welke voorwaarden hij zorg heeft gedragen voor deze
garantie.
Artikel 9 Als u wilt opzeggen
9.1. U kunt de reisovereenkomst voor het begin van de pakketreis opzeggen.
Doet u dit, dan bent u verplicht om aan ScanBritain de schade te vergoeden
die hij ten gevolge van de opzegging lijdt. Deze schade bedraagt maximaal
eenmaal de reissom.
9.2. Tenzij ScanBritain afwijkende bepalingen met u overeenkomt, welke staan
vermeld in de boekingsvoorwaarden, gelden de hieronder afgesproken
percentages (gefixeerde schade) die gebaseerd zijn op het tijdstip van
opzegging, de eventueel te verwachten kostenbesparingen en inkomsten die
ScanBritain verkrijgt uit het alsnog verkopen van de door u geannuleerde
reis, naast de eventueel verschuldigde reserveringskosten:
* Bij annulering tot de 42e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag:
de aanbetaling maar niet meer dan 35%;
* Bij annulering vanaf de 42e kalender dag (inclusief) tot de 28e
kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom; *
Bij annulering vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 21e kalenderdag (exclusief)
vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 21e kalenderdag (inclusief) tot de 14e
kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 14e kalenderdag (inclusief) tot de 5e
kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 5e kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag:
90% van de reissom;
* Bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.
Onder reissom wordt in dit kader verstaan de door of namens ScanBritain
gepubliceerde prijs, exclusief reserveringskosten, verzekeringspremies en
bijdrage Calamiteitenfonds.
9.3. Als u de reisovereenkomst opzegt, moet u deze annuleringskosten voldoen.
Als geen vaste annuleringskosten zijn overeengekomen, verstrekt ScanBritain
op verzoek van de reiziger een verantwoording van de in rekening gebrachte
annuleringskosten.
9.4. Als een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen waarop
verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per
onderdeel de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen van de
dienstverlener. Uiterlijk bij de boeking deelt ScanBritain mee of op
onderdelen van de reis specifieke annuleringsbepalingen van toepassing zijn.
9.5. Als een reiziger uit een reisgezelschap zijn aandeel in een
reisovereenkomst voor een gezamenlijk verblijf in een hotel, appartement,
vakantiewoning of andere accommodatie annuleert, zijn annuleringskosten
verschuldigd. ScanBritain berekent deze kosten aan de hand van het in het
volgende lid bepaalde.
9.6. Als de grootte van het resterende gezelschap in de prijstabel voor
deze accommodatie voorkomt, doet ScanBritain aan de overblijvende reiziger(s)
een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel voor dezelfde
periode en in dezelfde accommodatie. Voor de hiervoor bedoelde
reiziger(s) wijzigt de reissom conform de prijstabel. Voor de betaling van
de gewijzigde reissom gelden de reguliere betalingsregels die ScanBritain
hanteert. Als het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of als de reizigers het
niet accepteren, wordt de overeenkomst voor alle reizigers geannuleerd en
zijn alle reizigers annuleringskosten verschuldigd.
9.7. Het totaalbedrag van annuleringskosten en gewijzigde reissommen gaat de
totale reissom van de oorspronkelijke reizigers niet te boven. ScanBritain
brengt een eventueel overschot op de nieuwe reissom in mindering.
9.8. Annuleringen verzonden op niet-werkdagen worden op de eerstvolgende
werkdag geacht te zijn ontvangen door ScanBritain. Annuleringen buiten
kantooruren maar op een werkdag voor openingstijd worden op deze werkdag
geacht te zijn ontvangen door ScanBritain. Annuleringen buiten kantooruren
na sluitingstijd worden geacht te zijn ontvangen door ScanBritain op de
eerstvolgende werkdag.
9.9. Als zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving
onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke
gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, en is de reis nog niet
aangevangen, dan kun u de overeenkomst kosteloos opzeggen en betaalt
ScanBritain alle door u vooruitbetaalde gelden terug. U hebt in dit geval
geen recht op schadevergoeding.
9.10. Voor reizen naar een gebied waarvoor door de
Calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds een calamiteit is
vastgesteld, geldt dat wordt aangenomen dat er een situatie bestaat als in
het vorige lid omschreven. U kunt dan vanaf drie (3) kalenderdagen voor
vertrek kosteloos opzeggen of, als dat mogelijk is en u dat wilt, omboeken.
Artikel 10 Betaling
10.1. U ontvangt vóór het sluiten van de reisovereenkomst informatie van
ScanBritain wanneer de reissom (volledig) betaald moet zijn. ScanBritain kan
een aanbetaling verlangen. De hoogte van de aanbetaling maakt hij vóór of
bij het sluiten van de reisovereenkomst bekend. Heb u niet op het door
ScanBritain vermelde tijdstip aan uw financiële verplichtingen voldaan, dan
ben u van rechtswege in verzuim.
10.2. Als u in verzuim bent, maant ScanBritain, of iemand namens hem u aan
tot betaling en stelt u een termijn van 14 dagen om alsnog aan u
verplichtingen te voldoen. U wordt erop gewezen dat als u ook dan niet
betaalt de overeenkomst per deze datum geacht wordt te zijn geannuleerd.
ScanBritain verrekent reeds betaalde bedragen met de annuleringsgelden. Als
de vertrekdatum binnen deze 14 dagen ligt, dan moet u de volledige reissom
in ieder geval uiterlijk 24 uur voor de vertrekdatum voldoen.
10.3. Als u niet tijdig hebt betaald bent u over het verschuldigde bedrag
vanaf de datum van verzuim de wettelijke rente verschuldigd. Ook moet u na
aanmaning de buitengerechtelijke incassokosten van lid 4 van dit artikel
voldoen.
10.4. De buitengerechtelijke kosten bedragen maximaal 15% over een reissom
tot € 2500; 10% over de daaropvolgende € 2500; 5% over de volgende € 5000 en
1% over het meerdere, met een minimum van 40 Euro. De reis organisator kan
in uw voordeel afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 11 Uw verdere verplichtingen
11.1. U bent verplicht tot naleving van alle door of namens ScanBritain
gegeven aanwijzingen en u bent aansprakelijk voor schade veroorzaakt door uw
gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte
reiziger.
11.2. Als u zodanige hinder of overlast oplevert of kunt opleveren, dat een
goede uitvoering van de reisovereenkomst daardoor wordt bemoeilijkt of kan
worden bemoeilijkt, kan ScanBritain u van (voortzetting van) de reis
uitsluiten, als u van ScanBritain in redelijkheid niet kan vergen dat hij de
overeenkomst verder nakomt. De hieruit voortvloeiende kosten komen voor uw
rekening.
11.3. U bent verplicht eventuele schade aan uw kant te vermijden en zo veel
mogelijk te beperken.
11.4. U moet u uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van
de terugreis van het exacte tijdstip van vertrek
vergewissen.
Artikel 12 Klachten (procedure)
Tijdens de reis
12.1. Onverminderd artikel 7 meld u onverwijld eventuele klachten over de
uitvoering van de overeenkomst ter plaatse zodat naar een oplossing kan
worden gezocht. Daarvoor moet u u– in deze volgorde – melden bij:
1. De betrokken dienstverlener;
2. De reisleiding of, als deze niet aanwezig of
bereikbaar is;
3. ScanBritain.
12.2. Als de tekortkoming niet wordt opgeheven en afbreuk doet aan de
kwaliteit van de reis moet u dit in ieder geval onverwijld, d.w.z. zonder
enige toerekenbare vertraging, melden bij ScanBritain in Nederland.
12.3. Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost,
zorgt ScanBritain voor de mogelijkheid om deze in de vorm van een klacht te
laten registreren (klachtrapportage).
12.4. ScanBritain zorgt voor informatie over de ter plaatse te volgen
procedure, de contactgegevens en bereikbaarheid van betrokkenen.
12.5. Als u niet aan de meldingsplicht voldoet en/of de registratie van de
klacht niet op de door ScanBritain aangegeven wijze verricht en de
dienstverlener of ScanBritain daardoor niet in de gelegenheid is gesteld de
tekortkoming te verhelpen, kan uw eventuele recht op een schadevergoeding (geheel
of gedeeltelijk) komen te vervallen.
Na de reis
12.6. Als uw klacht niet tot tevredenheid wordt opgelost, moet u deze zo
spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen één maand na
afloop van de reis (c.q. de genoten dienst) of na de oorspronkelijke
vertrekdatum als de reis geen doorgang heeft gevonden, op de voorgeschreven
wijze indienen. Als een kopie van een klachtrapport beschikbaar is, voeg u
die daarbij.
12.7. Als de klacht de totstandkoming van een overeenkomst betreft, moet u
deze zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen één maand na uw kennisname
van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij het boekingskantoor
indienen.
12.8. Als u de klacht niet tijdig indient, kan ScanBritain besluiten deze
niet in behandeling te nemen, tenzij u redelijkerwijs
geen verwijt treft.
|12.9. ScanBritain geeft u uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht
een inhoudelijke reactie.
Artikel 13 Geschillen
13.1. Als uw klacht niet tot tevredenheid wordt opgelost, of als u ter zake
geen genoegdoening wordt verschaft, kunt u desgewenst uiterlijk binnen
vierentwintig (24) maanden na de datum van de indiening van uw klacht het
geschil voorleggen aan en u wenden tot een bevoegd rechter.
13.2. Alle vorderingsrechten verjaren twee jaar na afloop van de reis of,
als de reis geen doorgang heeft gevonden, twee jaar na de oorspronkelijke
vertrekdatum.
13.3. Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op
basis van deze reisvoorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld,
tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is. 13.4.
Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te
nemen, tenzij op grond van dwingende regels een andere rechter bevoegd is.
§ 2 Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden (GRA-voorwaarden)
Artikel 1 Toepasselijkheid en definities
1. Als sprake is van een gekoppeld reisarrangement gelden
in aanvulling op hetgeen is opgenomen in §3 (Boekingsvoorwaarden), de
volgende afspraken.
2. Er is sprake van een gekoppeld reisarrangement als
ScanBritain bemiddelt bij de totstandkoming van twee of meer verschillende
overeenkomsten betreffende verschillende soorten reisdiensten die u voor
dezelfde vakantie of dezelfde reis wilt afnemen en die geen pakketreis
vormen en:
I. waarvoor u verschillende overeenkomsten sluit
met verschillende reisdienstleveranciers waarbij, tijdens één bezoek aan of
contactmoment met de handelaar, hij het apart selecteren en het apart
betalen van de reisdienst heeft gefaciliteerd, of
II. ScanBritain op gerichte wijze de afneming
van ten minste één aanvullende reisdienst bij een ander faciliteert op
voorwaarde dat u de tweede overeenkomst uiterlijk binnen 24 uur na het tot
stand komen van de eerste overeenkomst met de reisagent sluit.
3. Als de overeenkomst zich ondanks het vorenstaande wel
kwalificeert als reisovereenkomst zijn de SCANBRITAIN-reisvoorwaarden van
toepassing.
Artikel 2 Garantie bij financieel onvermogen
1. Als ScanBritain een gekoppeld reisarrangement heeft
gefaciliteerd en hij in dat kader van u de reissom heeft ontvangen maar ten
gevolge van financieel onvermogen de reisdienst niet of niet verder kan
uitvoeren, zorgt hij ervoor dat de reissom die hij ontvangen heeft wordt
terugbetaald aan de reiziger, of als de reisdienst ten dele is uitgevoerd,
een evenredig deel daarvan. Als de handelaar voor het personenvervoer
verantwoordelijk is voorzien de maatregelen tevens in repatriëring, een en
ander overeenkomstig de garantievoorwaarden van het desbetreffende
garantiefonds.
2. SCANBRITAIN voorziet in deze garantie door aangesloten
te zijn bij het SGR garantiefonds.
Artikel 3 Informatieverplichtingen
1. De handelaar die een gekoppeld reisarrangement
faciliteert wijst u, voordat u gebonden bent aan de overeenkomst die leidt
tot de totstandkoming van een gekoppeld reisarrangement, op duidelijke,
begrijpelijke en in het oog springende manier erop dat:
a) u geen aanspraak kan maken op de rechten die
uitsluitend gelden voor pakketreizen uit hoofde van de wet en elke
reisdienstverlener uitsluitend aansprakelijk voor de goede contractuele
uitvoering van zijn eigen diensten;
b) u aanspraak kan maken op bescherming bij insolventie
in overeenstemming hetgeen in artikel 2 is omschreven.
2. De handelaar voorziet u ook, om aan deze
informatieverplichting te voldoen van de voorgeschreven standaardinformatie.
3. Als de handelaar geen of onjuiste informatie verstrekt,
geldt dat een aantal wettelijke bepalingen van de wet op de
pakketreisovereenkomst van toepassing zijn; te weten de bepalingen over
in-de-plaatsstelling, de bepalingen over de uitvoering
van de pakketreis en de opzeggingsmogelijkheden, de klachtenregeling en de
verplichtingen voor het bieden van hulp en bijstand.