Algemene Booekingsvoorwaarden
ALGEMENE BOEKINGSVOORWAARDEN.
Noordeuropareizen is een handelsnaam van Scan Britain.
Alle reizen vallen onder de Scan Britain-Reizigers voorwaarden.
Noordeuropar
Alle Algemene Boekingsvoorwaarden vallen onder Scan
Britain
Wij zijn een gespecialiseerde reisagent in vakanties naar
Groot-Brittannië, Ierland en Scandinavië. Wij leveren via internet
pakketreizen van verschillende touroperators, op maat gesneden
vakantiereizen en verschillende vervoersmogelijkheden. Wij bieden u de
mogelijkheid een reis te boeken naar
Groot-Brittannië, Ierland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, IJsland.
Scan Britain is aangesloten bij SGR onder deelnemersnummer 3800
Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op onze
website gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. De SGR-garantie
houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld
terug te krijgen, als zijn wederpartij door financieel onvermogen de
overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen.
Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van
bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis.
Bekijk de verdere informatie op de
SGR website
Calamiteitenfonds
Scan Britain is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds
Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds
vallen de op deze website gepubliceerde reizen onder de garantie van het
Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat je als consument die deelneemt
aan een door ons georganiseerde reis: (een deel van) de reissom terugkrijgt
indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig
kunnen uitvoeren, de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als
gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij vervroegd
moeten repatriëren. Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of
natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.
De kosten voor deelname aan het calamiteitenfonds bedragen € 2,50 per
boeking (max. 9 personen). Voor meer informatie kijk je op
www.calamiteitenfonds.nl
Hoe gaat boeken van een reis in z’n werk en hoe betaalt u:
Op het boekings/offerteformulier of per e-mail geeft u aan of u
wilt boeken of een offerte/prijsopgave per e-mail wenst. Geef uw (afwijkende)
wensen duidelijk aan, zo nodig in het tekstvak onder in het boekings/offerteformulier.
Geeft u aan te willen boeken en, dan is bij beschikbaarheid van de reis, de
boeking ook definitief geboekt. Wij berichten u per email dat de boeking
definitief is gereserveerd en u bent vanaf dat moment betalingsplichtig.
Tevens zenden wij u per e-mail een boekingsbevestiging/factuur en verzoeken
wij u om de (aan)betaling.
Mocht de prijs afwijken van de prijs op de website, dan berichten wij u
eerst, voor wij een definitieve boeking maken. U kunt dan alsnog uw
boekingsopdracht laten vervallen.
U betaalt uw reis aan één van onze bankrekeningen in Nederland.
Tot 6 weken voor vertrek ontvangt u een boekingsbevestiging/factuur met
daarop vermeld een bedrag voor de aanbetaling (= 20 % van de reissom met een
minimum van € 50,00 p.p., de éénmalige reserveringskosten van € 27,00
per boeking, eventueel verzekeringskosten) en een restbedrag. Sommige
accommodatieverschaffers en touroperators hanteren andere
aanbetalingsvoorwaarden, waardoor het aan te betalen bedrag kan afwijken.
Wij geven u dat dan aan op de offerte. Het restbedrag moet uiterlijk 6 weken
voor vertrek in ons bezit zijn. Valt de vertrekdatum binnen 6 weken vanaf de
boekingsdatum, dan dient u de gehele reissom vermeld op de
boekingsbevestiging/factuur zo spoedig mogelijk via een bankbetaling
(internet) te voldoen. Heeft u die mogelijkheid niet, dan dient u voor een
spoedbetaling op het postkantoor zorg te dragen. Het is niet mogelijk uw
reissom per creditcard aan ons te voldoen.
Is er geen plaats in de gewenste accommodatie, de noodzakelijke
ferryovertocht of vliegreis, dan bieden wij u, zo mogelijk, een alternatief
aan met een prijsopgave van het alternatief. Wenst u gebruik te maken van
het aangeboden alternatief, dan verzoeken wij u de prijsopgave voorzien van
uw persoonlijke opdracht per e-mail te retourneren. In de prijsopgave staan
alle van belang zijnde gegevens.
Als u een prijsopgave aan ons retourneert, voorzien van uw opdracht, dan is
de reservering definitief op het moment dat alle onderdelen van de reis
beschikbaar zijn. Is een onderdeel van de reis niet beschikbaar, dan
berichten wij u zo spoedig mogelijk, meestal met een alternatief voorstel. U
kunt het voorstel dan accepteren of afwijzen.
Het kan zijn dat beschikbaarheid van een accommodatie, ferryovertocht of
vlucht bij inboeken moet worden aangevraagd. Dit houdt in dat wij bij de
leverancier of vervoerder de beschikbaarheid eerst aan moeten vragen of de
door u gewenste kamer, vakantiewoning of vervoer beschikbaar is. Is de
accommodatie of het vervoer beschikbaar, dan staat dit ook definitief
ingeboekt. Wanneer u de aanvraag tussentijds annuleert, kunnen er
annuleringskosten in rekening worden gebracht. Als de reis aan onze zijde
niet akkoord komt (de aangevraagde accommodatie of vervoer niet beschikbaar
blijkt te zijn), dan kunt u de boeking kosteloos annuleren of er wordt u een
alternatief geboden (de prijs kan wijzigen). Is een accommodatie of het
vervoer bij boeking niet beschikbaar en moet hiervoor door ons een
alternatief wordt ingeboekt, dan laten wij u dit altijd eerst weten, voor
wij definitief inboeken.
Preferenties en essenties
Aan speciale wensen (preferenties) die bij boeking kenbaar worden
gemaakt, zal zo mogelijk worden voldaan. Of dat lukt is vaak afhankelijk van
de uiteindelijke dienstverlener, zoals de hotelier. Aan een preferentie
kunnen echter geen rechten worden ontleend. Is een wens zo essentieel dat
een reisovereenkomst alleen zal worden gesloten indien vaststaat dat aan
deze wens wordt tegemoet gekomen, dan is er sprake van een essentie. De
mogelijkheid voor een essentie moet altijd worden aangevraagd bij
betreffende accommodatieverschaffer of vervoerder. Voor het plaatsen van een
essentie kunnen essentiekosten worden berekend. Deze kosten komen niet voor
restitutie in aanmerking wanneer de reis wordt geannuleerd.
Aansprakelijkheid
Degene die de reis boekt is hoofdelijk aansprakelijk voor alle
andere personen, die hij/zij bij boeking aanmeldt. Ten aanzien van
minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders of voogden
toestemming hebben verleend. Communicatie betreffende boekingen verloopt
alleen via de boeker.
Reisbescheiden:
De benodigde reisbescheiden worden uiterlijk 7 dagen voor uw
vertrek toegezonden, uitgezonderd last-minute reizen. Veelal worden de
reisbescheiden, zo mogelijk, eerder toegestuurd dan 7 dagen voor vertrek
.
Verplichte Reisdocumenten:
Voor Groot-Brittannië dient u in het bezit te zijn van een geldig Nederlands
paspoort of geldige Europese ID. Voor Scandinavië dient u eveneens in het
bezit te zijn van een geldig paspoort of ID.
Reizigers die de Nederlandse nationaliteit niet bezitten, dienen bij
hun ambassade of consulaat te informeren naar de benodigde grensdocumenten.
U dient er echter zelf voor te zorgen bij vertrek en tijdens de reis in het
bezit te zijn van de benodigde reisdocumenten. Sinds 26 juni 2012 dienen
kinderen een eigen identiteitsbewijs te hebben.
Automobilisten/motorrijders hebben tevens een geldig rijbewijs, groene kaart,
APK-
keuringsrapport, NL-plaat en kentekenbewijs nodig.
Annuleren:
Wenst u na opgave van uw reservering uw reis te annuleren, dan
gelden de volgende annuleringskosten:
a. bij annulering tot de 42e dag voor vertrek: de aanbetaling.
b. bij annulering van de 42e dag tot de 28e dag voor de vertrekdag: 35% van
de reissom.
c. bij annulering vanaf de 28e dag tot de 21e dag voor de vertrekdag: 40%
van de reissom.
d. bij annulering vanaf de 21e dag tot de 14e dag voor de vertrekdag: 50%
van de reissom.
e. bij annulering vanaf de 14e dag tot de 5e dag voor de vertrekdag: 75% van
de reissom.
f. bij annulering vanaf de 5e dag tot de dag van vertrek: 90% van de reissom.
g. bij annulering op de dag van vertrek of later: de volle reissom.
Voor vliegreizen, autohuur, camperhuur, huur van vakantiewoningen, cottages
en stacaravans, en enkele afwijkende reizen, kunnen andere
annuleringsbepalingen gelden.
Voor vervoer per ferrymaatschappij, gelden de algemene voorwaarden van de
ferrymaatschappij.
Voor boekingen ondergebracht bij Norske of Voigt Travel gelden
eveneens afwijkende annuleringsvoorwaarden.
Scan Britain treedt, afhankelijk van type reis, op als reisagent of
touroperator. Voor de vervoersmogelijkheden, reizen, accommodaties gelden de
boekings- en reisvoorwaarden, zoals gehanteerd door de desbetreffende
vervoerder/reisorganisator/accommodatieverschaffer, auto- of
camperverhuurder. Deze voorwaarden prevaleren boven de voorwaarden van Scan
Britain.
Annuleringsvoorwaarden lijndienstvluchten
Op het vervoer per lijndienstvluchten zijn altijd de volgende
afwijkende annuleringsbepaling van toepassing: De wijzigings/annuleringskosten
voor het vliegvervoer bedragen 100% zodra de tickets zijn uitgegeven /
geprint. Indien u uw vlucht wijzigt of annuleert voordat het ticket is
geprint, brengen wij minimaal € 30 per ticket in rekening, afhankelijk van
wat de vliegmaatschappij in rekening brengt. (Kan aanzienlijk hoger zijn).
Bagageregeling KLM
Vanaf 22 april 2013 zijn de bagageregels bij KLM gewijzigd. Bagage
is niet meer inbegrepen in het ticket, hiervoor dient apart betaald te
worden. Met het Flying Blue programma van KLM krijgt u korting op deze
kosten. Uw Flying Blue nummer dient vóór of bij online check-in bij KLM
bekend te zijn. Regelmatig verandert deze regeling, waarvoor wij niet
verantwoordelijk zijn Meer informatie vindt u op de website van KLM.
Voor andere luchtvaart maatschappijen gelden andere bagageregelingen, welke
wij vermelden bij boeken van de vluchten.
Wijzigen door de reiziger:
a: Na totstandkoming van de overeenkomst kan de
reiziger wijziging daarvan verzoeken. Tot 28 dagen voor vertrek (bij
eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf)
zullen deze wijzigingen, voor zover mogelijk, worden aangebracht en in dat
geval schriftelijk door de reisorganisator worden bevestigd.
Hiervoor geldt de voorwaarde, dat de reiziger de gewijzigde reissom onder
aftrek van de reeds betaalde gelden voldoet.
b: Bovendien is hij gehouden de wijzigingskosten ad € 32,- per
boeking en eventuele communicatiekosten te vergoeden.
c: Uitstel van de vertrekdatum of vermindering van het aantal
betalende passagiers wordt beschouwd als een (deel-)annulering. In dat geval
zijn geen wijzigings- of communicatiekosten verschuldigd.
d: Over het verzoek zal zo spoedig mogelijk worden beslist. Afwijzing
zal met redenen worden omkleed en de reiziger onverwijld worden meegedeeld.
De reiziger kan de oorspronkelijke overeenkomst handhaven dan wel annuleren.
In dat laatste geval zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing.
e: .Bij uitblijven van een reactie van de reiziger op de afwijzing
van zijn verzoek wordt de oorspronkelijke overeenkomst uitgevoerd.
Aanpassings- en wijzigingskosten bij boeken:
Indien er door de touroperator, ferrymaatschappij of
accommodatieverschaffer, aanpassingskosten in rekening wordt gebracht voor
een door de klant gewenste aanpassing aan de (rond)reis, zullen deze door
Scan Britain aan de klant worden doorberekend. Bij aanpassingskosten hoger
dan € 35,- nemen wij eerst contact met u op, voor wij definitief aanpassen.
Indien u tijdens een boeking een deel van een (rond)reis wijzigt of indien u
afwijkt van de originele lengte van een rondreis zoals vermeld in het aanbod,
brengen wij hiervoor € 18 per boeking in rekening.
Uw persoonsgegevens en privacy:
De gegevens die u in moet vullen voor het maken van een boeking of
een offerte hebben wij nodig om deze dienst te verlenen. De informatie wordt
door ons gebruikt voor interne administratie. Wij geven uw persoonlijke
gegevens alleen door aan derden als dit noodzakelijk is voor het vastleggen/uitvoeren
van uw reserveringen en verzekering. Tevens wordt een mobiel telefoonnummer
gevraagd voor in geval van calamiteiten om u snel te kunnen bereiken.
Daarnaast vragen wij een thuisblijvers telefoonnummer voor in noodsituaties,
zodat wij deze personen kunnen inlichten.
Milieuoverwegingen geen brochures:
Wij kunnen een breed assortiment van mogelijkheden leveren, maar
zenden uit milieuoverwegingen geen brochures. Wij beschouwen onze website
als onze brochure. (hebben geen eigen papieren brochure). U kunt altijd de
gegevens van de website uitprinten. Wij helpen u graag via email op weg naar
een bij u persoonlijk passende vakantie.
Ons aanbod is zeer uitgebreid naar onze specialisatielanden.
Veel cottages, vakantiewoningen, mobilehomes, bootverhuur,
hotels, Bed & Breakfasts, rondreizen langs hotels en
vakantiewoningen, ferryovertochten, vliegtickets,
flydrives, auto en camperhuur ter plaatse, autorondreizen en cruisereizen.
En verder alles wat een gespecialiseerde touroperator levert.
Korte Termijnboekingen:
Het is beter vroegtijdig te boeken, maar mocht dat niet mogelijk
zijn, dan kunnen wij u het volgende aanbieden voor korte termijn boekingen.
Tot 7 dagen voor uw vertrekdatum kunt u een boeking per e-mail of
boekingsformulier opgeven.
Vanaf 16 dagen tot 7 dagen voor uw vertrekdatum kunnen wij alleen boekingen
in behandeling nemen die nog uitvoerbaar zijn. Na ontvangst van uw opdracht,
berichten wij u per e-mail of de boeking nog mogelijk is. Is de boeking nog
mogelijk, dan verzoeken wij u de betaling nog zelfde dag met spoed
telefonisch over te boeken (postgiro) of internetbankieren te betalen.
Tevens kunnen wij € 22 extra "Last-Minute"-kosten berekenen. Wij reserveren
uw wensen en uw reisbescheiden zenden wij per post of e-mail toe. Tot het
moment dat de reservering akkoord is, kunnen wij een boeking niet garanderen.
Huisdieren
Indien u uw huisdier wilt meenemen op vakantie dient deze te
voldoen aan de richtlijnen van het land. Informeer hiernaar vooraf bij uw
dierenarts en of de respectievelijke verkeersbureaus. Bovendien moet er
gekeken worden of het dier is toegestaan in de door u gewenste accommodatie
en of hiervoor een toeslag van toepassing is.
Groot-Brittannië: in hotels is het niet toegestaan om een huisdier
mee te nemen, op enkele uitzonderingen na. In sommige vakantiewoningen is
het wel toegestaan om een huisdier mee te nemen.
Scandinavië: in veel accommodaties is het toegestaan om uw huisdier mee te
nemen. Neemt u hiervoor contact met ons op, indien u een huisdier wenst mee
te nemen.
Huur auto of camper
Voor de huur van een auto of camper dient de hoofdboeker/bestuurder in het
bezit te zijn van een creditcard voor de borg. De limiet op uw creditcard
zal (tijdelijk) hoog genoeg moeten zijn. Het is niet mogelijk om de borg op
een andere manier te voldoen. Bij de camperhuur dient de creditcard nog
minimaal 6 maanden geldig te zijn na inleveren van de camper. De
mogelijkheid van huren van een auto of camper is voor de bestuurder
leeftijdgebonden, afhankelijk van land en verhuurmaatschappij.
Verzekeringen
U wordt sterk aangeraden direct bij reservering een
annuleringsverzekering en/of reisverzekering af te sluiten. Indien u via
Scan Britain uw verzekering(en) geregeld heeft, bent u verzekerd bij de
Europeesche Verzekeringen. Voor de exacte voorwaarden van zowel de
annulerings- als de reisverzekering kunt u kijken op
www.europeesche.nl .
Omstandigheden
Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen en gewoonten,
een andere cultuur, andere eten, anders dan thuis. Dat is een van de
aantrekkelijke kanten van de vakantie, maar ook een aspect om bij uw
vakantieverwachtingen rekeningen mee te houden. Ook moet rekening worden
gehouden met de weersomstandigheden ter plaatse en de mogelijkheid van
bouwactiviteiten op de bestemming.
Seizoenen
Voor onze reizen op basis van rondreizen en losse hotels,
vakantiewoningen naar met name Scandinavië, willen wij u erop attenderen dat
in de zomer het toeristenseizoen loopt van half juni tot half augustus.
Buiten deze periodes kan het voorkomen dat een aantal attracties, tolwegen
en veerverbindingen gesloten kunnen zijn. Wij adviseren u hiervoor contact
op te nemen met het desbetreffende verkeersbureau. In de winterperiode loopt
het Scandinavische hoogseizoen van half december tot eind maart.
Wat houdt halfpension in?
Scandinavië: als u uw hotelrondreis op basis van halfpension hebt
geboekt (ontbijt en diner), kan het diner bestaan uit een buffet, een menu
van 3-4 gangen of een eenvoudige maaltijd. Dit kan bij elk hotel verschillen.
In Groot Brittannië kan het aantal gangen en de keuzemogelijkheden bij ieder
hotel verschillen. Soms kan er een keuze worden gemaakt uit het à la carte
menu, maar wordt voor bepaalde gerechten een toeslag gevraagd. Vraag het
bedienend personeel naar de voorwaarden.
Reserveringskosten
Voor al onze boekingen/reserveringen brengen wij u éénmalig € 27,00
reserverings- en verzendkosten in rekening, hetzij anders vermeld.
Reserveringskosten komen nimmer in aanmerking voor restitutie.
Voor het klaarleggen van tickets op de luchthaven Schiphol worden extra
kosten in rekening gebracht, waarvan het bedrag afhankelijk is van de
touroperator en/of vliegmaatschappij.
Onvolkomenheden onderweg:
Indien u op de bestemming een fout of onvolkomenheid of
tekortkoming constateert, dan wordt van u verwacht dat u daarvan meteen
melding per plaatse doet bij de verantwoordelijke verstrekker van de dienst
(bijvoorbeeld de hotelier, vakantiewoning, cottage- verhuurder, auto/camper
verhuurmaatschappij of vervoerder) of bij de reisleiding of een andere
plaatselijke vertegenwoordiger indien aanwezig. Dat kan vaak verder ongemak
en klachten voorkomen. Indien u uw klachten niet ter plaatse meldt, kunnen
we achteraf geen garantie geven een oplossing te bewerkstelligen en kan u
eventuele recht op schadevergoeding komen te vervallen. In
noodgevallen kunt u ons bellen op telefoonnummer +31(0)229-210013 of de
Touroperator waar de reis staat geboekt. Indien van toepassing staat het
telefoonnummer van de Touroperator vermeld in de reisbescheiden. Zijn
de telefoonnummers niet bereikbaar, spreek dan een boodschap in op de
telefoonbeantwoorder met een telefoonnummer waar wij u kunnen bereiken of
bel een telefoonnummer welke is vermeld op de reisgegevens. Indien u de
accommodatie vroegtijdig verlaat, vervalt het recht op restitutie.
Indien de tekortkoming niet naar tevredenheid van de boeker ter
plaatse is opgelost en deze wenst een klacht in te dienen, behoort de klacht
schriftelijk en gemotiveerd zo spoedig mogelijk - doch uiterlijk 1 maand na
terugkomst – bij Scan Britain te zijn ontvangen. Klachten ontvangen buiten
deze termijn worden niet door Scan Britain in behandeling genomen.
Samengestelde reizen:
Het kan voorkomen dat op uw verzoek een reis is opgebouwd uit
verschillende onderdelen, geboekt bij verschillende organisaties. U bent bij
door uzelf samengestelde reizen zelf verantwoordelijk door de onderdelen
welke niet via ScanBritain zijn geboekt. Scan Britain kan nimmer voor deze
onderdelen van de reis verantwoordelijk worden gesteld voor de aansluitingen
van vervoer en accommodaties en voor vertragingen tijdens de reis. Indien op
uw verzoek afwijkende accommodaties door Scan Britain worden geboekt, waar
ScanBritain geen contractuele verbindingen mee heeft, bent uzelf
verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze accommodaties en kunt u Scan
Britain nimmer aansprakelijk stellen voor de kwaliteit van deze
accommodaties.
Aansprakelijkheid
Scan Britain is uitsluitend agent van de diverse aanbieders, die
elk hun eigen voorwaarden hanteren en aanvaardt derhalve geen
aansprakelijkheid voor eventuele schade welke door vermelde verzekeringen
wordt gedekt, noch voor eventuele schade als gevolg van tekortkomingen en/of
nalatigheden van de gecontracteerde firma's en/of hun vertegenwoordigers.
Uiteraard zet Scan Britain zich altijd in om te bemiddelen bij onverhoopte
problemen.
Kennelijke fouten en prijswijzigingen:
Wij behouden ons het recht voor om de op onze website vermelde tarieven, vertrektijden, bepalingen enz. met of zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen, indien wijzigingen in de vervoerskosten, verschuldigde heffingen en wisselkoersen daartoe aanleiding geven. Kennelijke fouten en vergissingen op de website en in een offerte binden ons niet.